Pertanian Juga Satu Ibadah

Didalam mengejar pembangunan dan kemajuan, bidang pertanian jangan lah terus dilupakan kerana ia merupakan sumber utama makanan negara. Kelemahan kita (empunya diri) adalah kerana malas, tidak berilmu dan terlalu cepat putus asa. Dengan harapan untuk memartabatkan lagi bidang ini, perkongsian yang bijak mengenai ilmu dan pengalaman serta sumber dalam bidang pertanian amat dialu-alukan supaya masyarakat pertanian menjadi lebih berilmu dan mendapat hasil yang lebih baik

Friday, August 19, 2011

Bayangan Hasil!

Sejuk rasanya hati apabila melihat buah sawit telah mula keluar mendiami tandan-tandan kecilnya satu persatu daripada pelepah pokoknya. Jika dikira pada umurnya, alhamdulillah semua pokok ini mengikut seperti dalam jadual yang telah direncanakan. Dengan baja yang cukup,kawalan rumpai yang ok, jumlah hujan yang bagus dan tanpa gangguan makhluk perosak lain,ini lah bayangan hasil yang akan diperolehi sedikit masa lagi insha Allah.
Pemandangan daripada Bukit Tengah@ Bukit 2 daripada 3 bukit. Semangat tu!Pisang pun dah keluarkan jantungnya.

Bunga - bunga cinta yang telah keluar dan membentuk buah..Alhamdulillah.

Walaupun kebunnya tidak lah seluas mana (6 ekar) tetapi insha Allah, dapat juga memberikan hasil yang boleh sedikit sebanyak membantu dalam urusan kehidupan harian. Dengan bentuk muka bumi yang berbukit bukau dan agak tinggi, pelbagai cabaran yang ditempuhi sebelum boleh mancapai ke tahap ini. Insha Allah,mudah - mudahan dengan izin Allah s.w.t. dalam masa terdekat, dapat di tambah lagi keluasan kebun sawit ini. Mudah - mudahan dipermudahkan oleh Allah dalam segala urusanku. Dengan keluarnya bunga dan kehijauan pokok kelapa sawit ini, sedikit sebanyak memberikan impak positif kepada para pengkritik yang selama ini mengkritik dengan lantang tentang apa yang aku lakukan.Bagi orang kampung aku, kalau buat kebun sawit , nanti akan kerugian! Bagi diaorang, lebih elok buat kebun getah saja, senang nak diuruskan kata mereka. Bagi aku, falsafahnya cukup mudah "Anda Berusaha - Anda Berjaya " @ Manjadda Wa jada.
Semangat makin membara bila melihat buah ini walopun hanya sebiji satu tandan!





No comments:

Post a Comment