Pertanian Juga Satu Ibadah

Didalam mengejar pembangunan dan kemajuan, bidang pertanian jangan lah terus dilupakan kerana ia merupakan sumber utama makanan negara. Kelemahan kita (empunya diri) adalah kerana malas, tidak berilmu dan terlalu cepat putus asa. Dengan harapan untuk memartabatkan lagi bidang ini, perkongsian yang bijak mengenai ilmu dan pengalaman serta sumber dalam bidang pertanian amat dialu-alukan supaya masyarakat pertanian menjadi lebih berilmu dan mendapat hasil yang lebih baik

Wednesday, December 8, 2010

Berbudi Kepada Tanah

Salam Sejahtera.
Jika berbudi kepada tanah, InsyaAllah akan dapat hasilnya. Andai dilengkapi dengan ilmu yang betul, maka berlipat lagi lah hasil yang diperolehi. Saya pada asalnya sangat berminat dengan tanaman kelapa sawit. Kenapa? Tanaman komoditi ini bagi saya lebih menguntungkan daripada tanaman kontan yang lain seperti getah. Saya  tidak menidakkan akan peranan tanaman getah dan sumbangannya kepada diri, keluarga dan negara. Sedari umur 6 tahun, saya telah mengenali pokok getah. Sehingga lah saya tamat diploma yang pertama, saya masih setia dengan pokok getah. Saya pernah merasai zaman di mana harga getah cuma RM 1.20 sahaja satu kilogram. Itupun getah keping, getah buku cuma 45 hingga 55 sen sahaja pada tahun-tahun 80 an dan 90an.  Jadi pengalaman lebih 20 tahun dengan getah membuatkan saya berminat untuk beralih arah kepada kelapa sawit.
Minat untuk mengusahakan kelapa sawit terbit sedari lepas tamat diploma pertama  lagi. Namun, apakan daya, keterbatasan ilmu dan sumber kewangan membantutkan impian yang telah wujud sekian lama. Pada masa itu pada tahun 1998. Alhamdulillah sepuluh tahun kemudian, saya telah mengambil langkah pertama ke arah menghijaukan lagi bumi ini dengan memilih untuk menyambung pengajian di bidang pertanian secara sambilan di salah sebuah universiti. Bidang utamanya ialah pengurusan ladang pengkhususan kepada kelapa sawit. Dan pada tahun 2010, saya telah mengorak langkah dengan mempraktikan apa yang telah dipelajari itu di kebun milik keluarga. Terdapat rasa kepuasan kerana mendapat apa yang diimpikan selama ini. Tingggal lagi penjagaan yang sempurna supaya hasil yang diperolehi berbaloi dengan modal yang telah dikeluarkan. InsyaAllah dari semasa ke semasa saya akan memberikan perbandingan di antara tanaman getah dan swit daripada semua segi. Sehingga itu, selamat membaca dan jumpa lagi.
mkg1 (41)
mkg1 (44)
mkg1 (46)

No comments:

Post a Comment