Pertanian Juga Satu Ibadah

Didalam mengejar pembangunan dan kemajuan, bidang pertanian jangan lah terus dilupakan kerana ia merupakan sumber utama makanan negara. Kelemahan kita (empunya diri) adalah kerana malas, tidak berilmu dan terlalu cepat putus asa. Dengan harapan untuk memartabatkan lagi bidang ini, perkongsian yang bijak mengenai ilmu dan pengalaman serta sumber dalam bidang pertanian amat dialu-alukan supaya masyarakat pertanian menjadi lebih berilmu dan mendapat hasil yang lebih baik

Thursday, June 2, 2011

Kerepek Masri Sekinchan - Usahawan Contoh

Bahulu dan Makanan Ringan MASRI  (dijamin tidak berat!)
 Pada suatu hari tu, dalam perjalanan balik menjalankan tugas di Sabak Bernam, Selangor, gue ada singgah di kedai menjual kerepek di Sekinchan ni. Ini lah kedai kerepek yang menjadi pilihan ramai peserta kursus yang berkursus di Sabak Bernam, Selangor, khususnya di Institut Perakaunan Negara. Kalau dari Kuala Lumpur ke Sekinchan ni lebih kurang 100 km. Kedai ini terletak dekat dengan Balai Bomba Sekinchan menghala ke Kuala Lumpur. Kat kedai ini semua jenis makanan ringan tradisional ada dijual. Serba aneka kerepek pisang ( pisang tanduk dan tak tanduk!), kerepek ubi (ubi kayu, keladi dan lain-lain ubi), biskut2 tradisional (telur)...alah pendek kata segala macam benda yang korang ndak semua ada la.  Harganya pulak berpatutan beb...siap ada diskaun lepas tu dikasinya pula ole-ole untuk dimakan dalam perjalanan...tu yang special tu. Setakat ni layanan yang diberikan adalah yang terbaik. Tak pernah rasanya jurujual dia lupa bagi ole-ole selepas pembayaran dibuat! Mungkin itu lah yang membawa kepada keberkatan rezeki mereka. Gue juga salute  spring kepada Masri and the crew sebab sentiasa melayan karenah pembeli dengan senyuman! Gue minta kebenaran daripada Penolong Pengurus (Wan Suhaida) nak snap gambar2 ni, dengan ramah beliau berkata "silakan!silakan". TQVM Wan. So..Lu all layan la ape yang gue snap kat bawah ni.
Kedai Kerepek Masri - dolu-dolu.




Ini bangunan kedai lama dia, sekarang dah convert jadi production line saja. Dulu kat sini la tempat production dan juga jualan.
Blok Bangunan Lama (kiri) dan bangunan baru (kanan)
Ha...nampak tak kat mana dia pindah? Sekali kat sebelah saja daaa! Dengan bangunan yang lebih besar, lebih banyak ruang dan dah tentu lebih keselesaan kepada semua pihak. Gue tanya sama pekerja tu, bangunan sendiri ka sewa ka? Dia kata bangunan sendiri! Wah...satu kemajuan...gue tumpang bangga dengan kejayaan usahawan ni. Gue menyedari kewujudan Masri ni sejak gue diarahkan bertugas di Sabak Bernam sejak 2003 lagi. Sebenarnya Masri dah ada satu lagi bangunan kilang di seberang jalan yang bertentangan (menuju Sabak Bernam) lebih kurang jugak besarnya. Gue tak sempat menskodeng bangunan tersebut kerana telah menghala ke KL. Dan kalau tak silap dekat Kuala Selangor depa ada satu cawangan yakni di depan SMKA Kuala Selangor.
Susun atur yang agak menarik



Boleh cuba try test siap dengan minum sekali. kalo tak malu, sampai kenyang pun boleh!!!


Melinjau - ape ke bende? Sedap beb, walopun mula-mula rasanya pahit!
Deretan kerepek pisang, kerepek ubi, keladi,,rempeyek,biskut telor dan macam2 lagi lah...rambang mata beb!
Ha...sape kata orang kita tak bole buat produk setanding orang luar? Murah pulak tu!
So, apa lagi korang? Jika berminat boleh la serbu sekarang sementara stok masih ada.Musim raya pun dah tak lama lagi kan? Gue difahamkan jika pada musim perayaan memang depa sibuk tahap gaban la.Apa kepentingan gue kasi promote kedai ni? Kalau barang bagus, baik, apa salahnya kita promosi kan? Ape? Komisen? Ha ha ha yang tu nanti gue deal dengan Masri la...cuma pastikan bila Lu all beli mesti kasi tau yang Lu all di promote oleh pisangMalaysia he he he...Gue promote Masri sebab dia ada kene mengena dengan pisang...har har har..
Sekadar berkongsi pengalaman dan pengetahuan. Boleh jugak Lu all pergi jenguk blog Masri ni di www.mhp2020.blogspot.com. Mana la tau kan ...kot kot bertemu jodoh di Sekinchan!
Selamat Mencuba dan Selamat Berjaya!



3 comments: